Maassa maan tavalla tai maasta pois 1

Tämä paljon käytetty sanonta puhuttelee minua nyt täällä vieraassa kulttuurissa.

Olen havainnut,että on kaksi näkymätöntä syvällä olevaa virtaa

 joihin törmätessäni olen aina aivan ymmälläni. Pidän niin oikeutettuna reaktiotani,

joka syntyy eurooppalaisen ajatteluni sisäistyneestä erilaisuudesta.

 

Ajatus perheestä on kovin toisenlainen täällä.Kun egyptiläinen sanoo minulle,

että kuulun hänen perheeseensä hän tarkoittaa sillä jotain omasta mielestään parasta

mitä hän voi minulle antaa. Perhe on laaja käsite ja kiinteä organisaatio,jossa

jokaisen odotetaan toimivan yhteisön parhaaksi. Kiltit lapset avioituvat nuorina

 ja tekevät isovanhemmat iloisiksi hankkimalla paljon lapsenlapsia.Häät on iso sukujen juhla.

Häätraditiot ovat jo vanhat ja hyvin tarkat.  Häämelu on hyvin häiritsevää minulle

enkä voi sille yhtään mitään.Vaikeasti sulatettava puoli minulle on se, että yksilöllinen

privaatti on melkein vieras käsite.Perheen aikuisella tyttärellä oli oma huone hetken

mutta sitten hän huomasi,että äiti on kantanut huoneen täyteen tavaraa pitäen sitä varastonaan

ja niin tyttö joutui muuttamaan sohva-asukkaaksi olohuoneeseen kunnes avioitui ja

rakensi elämän miehensä kanssa. Perheessä kaikki mikä on sinun on myös minun. Koen,että tämä on mielessä kun minut kutsutaan osaksi perhettä. En enää voikkaan olla varma siitä

 mikä on minun ja mikä on perheen omaa. Tämän sain kokea karvaasti yhden muuttoni yhteydessä.

Toinen vaikeasti ymmärrettävä ja hankalia tilanteita synnyttävä virta on se, että egyptiläinen

mies ei voi vierailla naisen luona ilman keskinäistä avioliittotodistusta. Hotellit ja yleensä kaikki ovat hyvin kovia kontrolloimaan tätä. Seuraavalla kerralla tästä enemmän.