Useat suuret Euroopankin kaupungit ovat rakentuneet joen rannoille ja molemmin puolin. Usein on itä- ja länsiranta nimityksenä tai ihan vain niinkuin Turuus, että Aurajoessa on " täl pual ja toispual jokke". Niilin varren kaupungitkin ovat kasvaneet molemmin puolin jokea. Luxorissa kaupunki on idässä ja lande on lännessä.Kuvitan tässä jutussani kulkua täältä landelta kaupungin puolelle. Tein puolenpäivän föriristeilyn Niilin yli ja takaisin valtion lautalla. Sillä kulkevat kaikki, ainakin melkein. Lautan kanssa kilpailevat moottoriveneet,jotka huutaen lautalle menijöille houkuttavat veneisiinsä.Onnistuvatkin.

013-normal.jpg

Silta on 14 km päässä etelässä ja sitä kautta matka kaupunkiin on pitkä.

niilill%C3%A4%20024-normal.jpg

Lauttakyyti on halpa. Lautta paikalliselle maksaa kai 50 piasteria(10 senttiä ehkä) ja ulkomaalaiselle punnan eli tuplasti. Moottoriveneen hinta vaihtelee 5:n ja 10:n punnan nurkissa.Turistejahan täällä ei ole mutta ulkomaalaiset talviasukkaat ovat palanneet entiseen malliin. Eilen Suomen uutisissa yksi matkatoimisto lupasi huhtikuussa aloittaa Egyptin 2014-15 sesongin myynnin. Kysyntää on.

Olen lauttareissujen kannattaja vaikka niin moottoriveneelle kuin lautallekin menevät portaat on korkeat ja hankalat. Tungos lautalle menossa ja poistuessa on aina melkoinen. Lautta odottelee lähtöä aina niin kauan,että porukkaa on runsaasti.Aikataulu on sen mukainen

006-normal.jpg

Matka toiselle rannalle ei ole pitkän pitkä ja nopeasti se lautalla menee muutamassa minuutissa. Itä näkyy juuri Luxorin temppelin kohdalta.

005-normal.jpg

Idän puolella rannalla näkyy Niilin risteilijäaluksia joiden liikennettä ei ole tänä talvena juurikaan nähty. 

021-normal.jpg

Niilin lautturi vahdissaan.

019-normal.jpg

Idässä täytyy kiivetä paljon kadulle päästäkseen.

024-normal.jpg

Kun lautta saapuu rantaan niin toinen valmiiksi lastautunut lähtee takaisinpäin.  Lautat kulkevat nauhana vuorotellen.

017-normal.jpg

Länsinäkymä idän puolelta rannasta katsoen.

012-normal.jpg

Kun päästään rannalle lännessä odottavat ehkä sadat moottoripyörät isäntiään . Taksit  eivät jätä ulkomaalaista rauhaan tarjotessaan jatkomatkaa kotiin. Myös paikallisautot kulkevat ja tänä talvena uutuutena on ns. tuk-tuk -kyytitarjontaa.

Usein olen saanut auttavan käden kiivetessäni kurjan huonoja portaita. Vuosi sitten lännen portaat korjattiin mutta kulutus on niin kova,että ne on taas ihan säpäleinä ne portaiden pinnat.