Luxor on kulttuurituristin unelmakohde
Luxorin ainutlaatuisuuden salaisuus aukeaa muinaisen Theban tunnelmassa, joka täällä löytyy kaikkialta. Täällä Egyptissä tammikuun 25. 2010 tehty  vallankumous ei  juurikaan näy kaupungissa muuten kuin turistien vähyytenä.  Kairossa vielä tuntuvat vallanvaihdon koukerot eivät yllä tänne muinaisuuden tyyssijoille.  Matkailijat voivat tulla kaupunkiin ja nauttia muinaiskulttuurista rauhassa.  Syyskuussa maassa matkailijoiden määrä ylitti puoli miljoonaa ja innolla odotetaan uutta sesonkia alkavaksi vielä lokakuun puolella.
Egyptin vetovoima matkailussa lisääntyy Välimeren lomakohteiden sulkeutuessa talveksi. ”Katugalluppini” kertoo  ettei  uuden presidentin kannatus ole aivan naarmuton täälläkään mutta vakaalta se vaikuttaa ja paikalliset tekevät kaikkensa  tärkeän turismin palautumiseksi.
Vanha juhlakatu kaivetaan esiin matkailijoiden ihasteltavaksi
Kaupunkikuvaa hallitsee iso Unescon  tukema hanke. jossa  entisöidään muinaista jumalten juhlakatua. Katua reunustaa nyt  650 sfinksiä ja tavoitteena on löytää kaikki 1350 kadonnutta patsasta  koristamaan 2,7 km väylää.  Keväällä maaliskuussa avattiin taas 800 m katua lisää. Se on rakennettu 18. hallitusdynastian aikaan n.1500 e.Kr jolloin Thebasta tuli maan pääkaupunki  ja aikakautta kutsutaan Uuden valtakunnan ajaksi. Tuolloin maa voi hyvin ja oli vauras. Farao Amenhotep III  (Waltarin Sinuhen poraama kallo) oli vaikutusvaltainen hallitsija, jonka poika hallitsija Amenhotep IV , sittemmin farao Ekhnaton mullisti  koko  valtakunnan uskonelämän  julistamalla  yksijumalaisuuden  ensimmäisen kerran Egyptin historiassa.  Hänen hallitessaan juhlakatua ei tarvittu, koska hän kielsi koko Theban luojajumala Amonin kultin. Juhlakatuhan oli rakennettu Amonin kunniaksi  Theban jumalten kuherruskuukautta varten. Amon asui Karnakissa temppelissään ja hänen puolisollaan Mutilla oli oma temppelialueensa eivätkä he juurikaan vuoden mittaan tavanneet. Tarvittiin oikein ”pyhä kuherruskuukausi”, että jumalpari tapasi rituaalisesti toisensa ja pyhä kolminaisuus pääsi syntymään.  Karnakin temppelissä eli enimmillään kansan kustannuksella 10 000 Amonin pappia, jotka huolehtivat jumalista ja rituaaleista.  Kerran  vuodessa  toisen tulvakuun lopulla  papit alkoivat valmistella jumalia matkalle Niiliä pitkin, veneillä Karnakista  Luxorin temppeliin  josta palattiin seremoniallisesti  sfinksien reunustamaa juhlakatua  pappien kantotuolissa  takaisin  Karnakiin ja kansa kerääntyi kadun varrelle osallistumaan juhliin. Tapahtuma kokonaisuudessaan oli suuri kuherruskuukausi ja se kesti oikeasti  kuukauden. Kulkue pysähtyi matkan varrelle rakennettuihin kappeleihin rituaaleihin ja uhraamaan jumalille. Kotona Karnakissa jumaläiti Mut vietiin 9 kuukauden kuluttua synnyttämään ja niin syntyi jumalkolminaisuuden täydentävä kolmas aspekti, poika  Khonsu. Juhlassa esitettiin usein myös pyhän avioliiton rituaali, jossa avioparina oli vallassa oleva farao puolisoineen.  Tut- Ankh-Amon palautti kansan rakastaman  Opet-juhlan, jonka vieton farao Ekhnaton oli kieltänyt.  Kerran aiemmin katu entisöitiin jo 30. dynastian 400 e.Kr farao Nectabo I:n toimesta.   
Pian jälleen entisöityä kaupungin juhlakatua astelevat turistit voivat aistia vanhaa Thebaa ja osallistua mielikuvissaan  jumalten juhlaan yhdessä maailman suurimmista ulkoilmamuseoista.
Annukka Kotka